Jen máloco mě dokáže tak
emocionálně exponovat jako televizní reklamy. V rámci vlastní
přepjatosti a vztahovačnosti mám totiž většinou intenzivní
pocit, že jimi jejich tvůrci a firmy cílí přímo na mě a
ukazují mi, jak by měl vypadat správný život. Samozřejmě v
porovnání s tím, kterým se probojovávám já (a poznámky o mé
intelektuální úrovni si laskavě nechte pro sebe). Je to podobné,
jako kdyby na vás někdo ukázal prstem a následně vám začal
strouhat mrkvičku. Takže se logicky vždycky urazím a následně
příšerně vytočím do stavu, kdy bych byla schopná televizi
rozkousat. No uznejte sami, co si asi tak může průměrně
zamindrákovaná, frustrovaná a věčně nestíhající matka myslet
o průměrném reklamním bloku, který vám promítnou během
rodinného filmu:
Začínáme zostra. Jakési děvčátko,
které sotva udělalo maturitu, s nožičkami jako laňka skotačí
před kamerou a přesvědčuje mě, že když budu zobat propagovaný
přípravek, moje křečové žíly prásknou do koní a zmizí za
obzorem. S vědomím toho, že budu za starou zapšklou babu se
pomstychtivě uculuji: To jsem na tebe, milá zlatá, zvědavá, až
projdeš slastmi těhotenství. Pak si porovnáme lýtka a kdo bude
mít modřejší, platí panáka. Moje vlastní křečové žily by
se daly operovat snad jen cirkulárkou a jakékoli pilule i krémy
vnímají pouze jako delikátní chuťovku, kterou si zpestřují,
jinak celkem nudný, život.
A už je tady roztomilá rodinka na
výletě prostorným rodinným vozem. Aby si snad někdo nemyslel, že
se jedná o záběry odtržené od reality, děti se vzadu mírně
pošťuchují, čímž má být naznačen chaos a běžný každodenní
provoz. A pozor! Jedná o zcela výjimečnou reklamu, protože řídí
matka. Občas si s manželem, sedícím na sedadle spolujezdce,
vymění zamilovaný pohled a atmosféra dává tušit, že se buď
baví o tom, jak geniální zplodili děti, nebo o permanentně
stoupajících akciích. Život je zkrátka stejně vymydlený jako
interiér jejich auta.
Hrozně ráda bych pozvala autory
reklamy do našeho vlastního vozu, když se snažíme přepravit
rodinku z bodu A do bodu B (lhostejno na jakou vzdálenost). Dítě
beznadějně upatlatné od čokolády matlá po dveřích, po skle a
vlastně po čemkoli, na co svými pracičkami dosáhne. Interiér
auta je vyzdobený závějemi drobků nejrůznějšího původu,
torzy hraček, obaly od bonbónů a zmačkanými vlhčenými
ubrousky. Pokud náhodou matka řídí, láskyplná konverzace rodičů
se odehrává ve znamení spousty zcela zbytečných poznámek a
připomínek ohledně jejích řidičských schopností. Idylickou
atmosféru zdůrazňují stížnosti dítěte na škrtící pásy –
nevyhovující velikost sedačky – špatnou velikost čokolády –
špatnou značku čokolády – nechápavé rodiče – bolavé
břicho – svítící slunce – klikatou silnici –
nespolupracujícího plyšáka (odmítá metat salta) – nudný
život. Po několika ujetých kilometrech začínají matce cukat
koutky a začíná uvažovat o tom, že by raději šla pěšky.
Střih – a máme tady další
lehkonohou dívku. Tentokrát si fascinovaně přejíždí po
vlastních hladkých lýtkách a tvrdí, že je nebude muset holit
dalších pět týdnů... Ccccc, pět týdnů? Když mám hodně
velkou krizi, dokážu svoje nohy ignorovat klidně dvojnásobně
dlouhou dobu a za úspěch považuji, když si stihnu vyčistit zuby.
No co, alespoň mi ten porost částečně maskuje ty křečové
žíly.
Následující reklama mě přesvědčuje,
že s jistou značkou plenek budou spát děti nerušeně celou noc a
ráno se probudí vyspinkané dorůžova s bleděmodrými puntíky.
Moje vlastní zkušenost praví, že děti vůbec netouží po tom
spinkat nerušeně celou noc. Naopak, všechny síly napínají k
tomu, aby vůbec nemusely položit hlavu na polštář. A pokud je k
tomu už hrubá síla přesvědčí, noc se odehrává ve znamení
záminek, proč musí nutně vstát, tahat peřinu ze svých spících
rodičů, lézt k nim do postele, kopat je do žeber, nutit je, aby
hledali ve tři ráno zatoulanou hračku, nebo se věnovali jiným
logickým činnostem. Až vynaleznete plenky, které přinutí (pouze
nabídnout tuto možnost rozhodně nestačí) dítě spát celou noc,
dejte mi, prosím, vědět. Rezervovala bych si tak půl tuny.
Před kamerou se teď natřásá
dlouhovlasá blondýnka. Lesklou a bohatou hřívou do pasu vytáčí
do červených čísel nás, které každé ráno hořce přemýšlíme
před zrcadlem, jestli s tím, co máme na hlavě, dokážeme ještě
něco udělat, nebo bude jediným možným řešením holící
strojek. Dlouhovláska jásavě tvrdí, že za ten blonďatý vodopád
vděčí mega ultra super skvělému šampónu a pouze jemu. Hmmm...
Osobně znám ženu, která si ve stavu nejvyššího vyčerpání
(po několika probdělých nocích v rámci odvykání potomka na
dudlík) umyla hlavu Jarem. A když svůj omyl zjistila, odmítla ho
jakkoli řešit (použila tedy mnohem pregnantnější vyjádření).
A víte co? Nezaujatý pozorovatel nepoznal rozdíl.
Na scénu nastupuje má oblíbená
reklama na prací prášek. Ve vymydlené domácnosti, zařízené
převážně bílým nábytkem, přešlapuje sexy matka, která
zjevně nemá do čeho píchnout, a čeká na návrat svého malého
fotbalisty. Ten vzápětí přicupitá v dresu decentně zamazaném
od trávy – no dobře, i trošičkou hlíny. Touto situací se
matka dostává do varu a konečně může použít svůj oblibený
prací prášek s vůní levandule.
Jen tak mezi námi by mě zajímalo, na
které planetě kope reklamní fotbalista do míče, protože když
se zvenčí vrací můj vlastní fotbalista, scéna vypadá
následovně: Urvaná a špinavá matka se na hřišti půl hodiny
snaží přesvědčit svého chlapce, že už je čas jít domů.
Poté sáhne k osvědčenému a vyzrálému argumentu „tak si tu
zůstaň, já jdu sama.“ Pročež se dítě táhne uraženě dva
metry za matkou, aby si ho nikdo z kolemjdoucích s tou blbkou
náhodou nespojoval.
V této pohodové atmosféře dorazí
domů a dítě vysype z každé boty půl litru písku. Ukáže se,
že na podrážce jedné boty má rozmazané psí hovno. Spolu s tím,
jak fotbalista pokračuje do obytných částí bytu, mu z tepláků
odpadávají stébla trávy, sypou se kamínky a štěrk (ano, máme
tady hřiště s různými povrchy). Na pravé nohavici má obrovskou
díru. Na tričku a teplácích podivuhodnou směs skvrn různého
původu – tráva, hlína, čokoládové sušenky, mrkev, pampelišky
a zřejmě i trochu toho hovna z podrážek. Vůně levandule? Jasně!
Šikla by se. Nicméně se obávám, že jediným skutečně účinným
řešením pro použité oblečení malého fotbalisty by byla
kafilérie.
Žádné komentáře:
Okomentovat