Když jsem oznámila, že jsem těhotná,
podarovala mě kamarádka knihou jakési specialistky na výchovu
dětí. Tahle ženština podnikla cestu mezi amazonské indiány
(podle všeho jen lehce přesahující časový formát běžné
dovolené) a usoudila, že právě jejich způsob výchovy dětí je
ten jediný správný, možný a vůbec přípustný. S očima
zamženýma vztekem jsem se dočetla, že pokud nebudu své dítě
kojit nejméně do tří let, bude citově deprivované. Stejného
duševního mrzáka z něj udělám údajně tehdy, pokud ho nebudu
nosit neustále přivázané napevno na svém těle. Je prý naprosto
nutné brát si ho s sebou i na záchod - a to tak dlouho, jak samo
uzná za vhodné. Protože je to přece osobnost.
Celkem bez problémů chápu, že
amazonskou ženu by při prodírání se pralesem klopýtající
batole dost zdržovalo. Ale proč, proboha, mají přerostlé děti
tahat na zádech Evropanky v minisukních? Já osobně si už ani
nepamatuji, kdy mě naposledy pronásledoval jaguár.
A stačilo mi, abych si představila
patnáctikilové zlatíčko, které bude viset na mých shrbených,
křivých zádech a kopat mě při každém kroku do podkolenních
jamek, a dělalo se mi fyzicky nevolno. Když jsem to doplnila
představou o tom, jak konám svou tělesnou potřebu s tříletým
dítětem na klíně, okusujícím mi při čůrání bradavku,
popadla mě nutkavá touha navštívit tu skvělou odbornici a
praštit jí něčím hodně tvrdým mezi oči. Ještě jsem o
mateřství nevěděla ani ťuk a už mi bylo jasné, že můj
potomek bude zoufale deprivovaný a já budu příšerná matka. A od
té doby mě v tom výchovné rady z časopisů a knih jen utvrzují.
Mojí oblíbenou poučkou, kterou mi s
železnou pravidelností servírují všechny mateřské časopisy,
je doporučení, že mám, coby vyzrálá a vyrovnaná matka, zůstat
za všech okolností klidná a pozitivní. Ano, každé ráno se
budím s naprosto jasným úmyslem, že dneska už konečně přestanu
vystupovat jako labilní hysterka – částečně také proto, že
mám trochu cukání, aby u nás jednoho dne nezazvonila sociálka.
Ale pokaždé mi mé čisté úmysly zkazí takové drobnosti, jako
je například ublinknutí mistrně nasměrované do bedny plné
plyšáků, nebo přesnídávka propasírovaná skrz kryt příšerně
drahého reproduktoru. O pastelkách narvaných do hlubin DVD
přehrávače ani nemluvě.
S velkou radostí a zlomyslným
potěšením bych autorky (naprosto jistě bezdětné) podobných
výroků zavřela na půldne do našeho obýváku. Nejlépe v
okamžiku, kdy se snažím ječícího Kubu přesvědčit, že
rajčata jsou vlastně jakýsi druh „strašlivě dobrých
bonbónků.“ Moc ráda bych se podívala, jak zůstávají s
rajčetem rozmázlým částečně po zdi a částečně mezi očima
klidné a pozitivní.
„Nikdy dítěti nevyhrožujte. Rušíte
tak pozitivní energii mezi vámi. Místo toho mu všechno pěkně
vysvětlete. Je to mnohem efektivnější než výhrůžky, kterými
nikdy ničeho nedosáhnete,“ dočetla jsem se v dalším výchovném
článku. Ale neříkejte! V situacích, kdy po svém dítěti chci
takové nehoráznosti jako například, aby si obulo boty, když je
venku pět pod nulou, se jeho (jinak celkem normální) slovník
smrskne na „NE!“ opakované do zblbnutí vřeštivou intonací.
Vysvětlování, proč je důležité, aby si ty zatracený boty
konečně obul, je zhruba tak účinné, jako kdybych mu objasňovala
HNP Portugalska. Varovně nadzvihnuté obočí a upozornění, že
brzo dostane na prdel, je mnohem účinnější a hlavně rychlejší
než jakákoli psychoterapeutická seance. A pozitivní energie?
Prosím vás, já nemám jiné ambice, než se vykopat na poštu,
dřív než otrávená paní s natrvalenou hlavou definitivně
zaklapne okénko.
„Děti do pěti let by vůbec neměly
vidět televizi. Má zhoubný vliv na jejich psychický vývoj. Místo
toho s nimi hrajte edukativní hry.“ Jasně, rozumím!
Následujících několik let si už ráno nevyčistím zuby,
sprchování mi bude uděleno jako víkendová odměna za dobré
chování a na boku si nechám udělat vývod s takovým tím
praktickým pytlíkem. Jíst budeme výhradně zmrazené polotovary a
vždy, když už bude vrstva bordelu v bytě příliš vysoká,
jednoduše koupíme nový. Edukativní hračky totiž Kuba používá
výhradně k demolici nábytku, elektrospotřebičů a mých nervů.
Má extra vyvinutý smysl pro identifikaci přívlastků typu „naučné
– poučné – vzdělávací – rozvíjející – zlepšující“
a okamžitě tyto produkty odhodí jako mimořádně „nudné –
otravné – nezajímavé – a na pytel.“ Ať žije krtek a
prasátko Peppa!
A pak je tu samozřejmě metoda pevného
objetí, o které se dočtete v každém civilizovaném časopisu
minimálně pětkrát do roka! Jak ráda bych ji praktikovala a
konečně vybila své negativní emoce a vztek estetičtějším
způsobem než ječením a tlučením vlastní hlavou o zeď. Jenže
mám trochu strach, že by mě přitom mohlo mé, citově
deprivované, dítě pokousat.
Tak jo. Já už teda to předplatné
neobnovím!
Žádné komentáře:
Okomentovat